20 May 2009

SENI.LUAHAN.RASA.AKU

Salam...

Semalam aku penat sangat,baru je balik dari Mukah...
Aku ni macam takde tempat lain nak pegi kan,,hehe!!!bandar Mukah je kan????Tu je destinasi terdekat dari kampung aku yang aku boleh drive guna keta..Kalu nak ke Sibu,terpaksa guna bot ekspress pulak!!Tu yg leceh!!
Tak takpe..ari ni aku bukan nak cerita pasal tu..juz nak share my latest photoshop's editing work...
Aku ni rajin sikit kalu nak wat kerja edit edit ni..bukan ape..aku rasa aku dapat luah kan kreativiti aku..seperti kata watak Betty Suarez dalam siri UGLY BETTY(8tv) semalam,
kreativiti dan seni adalah sesuatu
yang ada dalam diri kita
yang merupakan sesuatu yang indah
dan perlu diluahkan untuk dikongsi
agar orang lain dapat melihat dan menghayatinya....(lebih kurang gitu la)
Ya,seni itu subjektif..pelbagai tafsiran yang boleh
dibuat...banyak seni aku suka tapi yang paling aku suka fotografi,
visual dan warna.Sebab tu aku suka kerja kerja edit gambar ni...rasa puas lak kalau dapat mencapai sesuatu hasil....lebih lebih lagi kalau gambar kawan kawan yang aku edit tu diaorang suka...



Depan umah aku,,edit lite lite saja.Juz tukar warna langit,tambah bayangn bulan.
Aku buat ni dalam 10 minit.Tu pasal tak detail sangat.Juz suka suka.


Ni gambar kawan aku.Muka die banyak jerawat manja(kecik!!!)haha!!jgn marah!!
Aku juz haluskan kulit dia.Tambah sikit warna merah agar nampak berseri.Kecik kan hidung.Warna miris tu aku replace kan.Tambah sikit make-up agar tak pucat sangat.
Rambut pun aku tambah warna sikit...


Kawan aku sorang ni naturally cantik.Muka dia iras iras Acha Septriasa kalau in person!!!
Cuma haluskan sikit kulit dia.Tukar colour balance.Tukar iris dia.
Reduct hidung sikit...


Gambar ni tak lah terang sangat coz smua gambar yang aku edit hanya menggunakan kamera telefon atau laptop..never experient yang diambil menggunakan kamera digital lagi..
Spt biasa,tukar anak mata,
Reduct hidung,face shape dan few part..Kulit pun tukar warna coz
kawan aku ni jenis kulit putih pucat..


NI ambik guna kamera laptop..juz tambah hilite untuk terangkan lagi..
Kali ni aku tak ubah bentuk wajah..juz apply make-up kat bibir dan mata..peratikan kening dia dah kecik kan??tu je aku ubah kasi sexy sikit..
Lain lain tu aku juz hillangkan black spot(jerawat kot??)


Gambar ni pun amik pakai hp nokia..
Buat tattoo kat area mata,
tukar iris,
dan playing with layer (bulu merak) kasi effect fantasy sikit!!!


Kulit disama rata kan warnanya,
hidung reduct,
iris tukar,
dan apply sikit make-up kat area mata agar mata nampak
lagi popping,nak sesuaikan dengan style rambut,
bibir pun letak sikit warna..


Yang ni spt yang aku ceritakan dalam entry semalam..kita boleh dpt effect yg menarik tanpa disengajakan kadang kadang kalau guna kmeras piksel kecik skali pun..
Tapi tu gambar yang masih raw,yg ni dah diedit juz nak naikkkan seri katanya!!haha!!
Aku juz tukar color balance,
Tambah sikit warna,
Guan blending effect untuk dpt kan warna yang cantik,
Burn banyak kat area baju,
Burn kat background agar ada kesan aura(peratikan tepi tepi garisan badan)


Yang ni pulak aku panggil beauty shot..
Aku cantikkan lagi kulit dia,kasi smooth,hen aku apply make-up agar tak pucat sangat(perati pipi,mata,bibir dia!!)
Iris pun aku tukar,
Selain tu buat digital nose job,
Akhir skali burn kan sikit rambut agar warna hitam tu pekat dan cantik..
Dagu pun aku ubah sikit je..

T.H.E E.N.D

Nanti aku upload lagi hasil kerja aku..
Aku taknak buat perubahan yg ekstrim sangat coz biar nampak natural,,
Kalau theme fantasy je aku buat lain sikit..
Aku bukan le pelajar seni foto dan grafik..tu pasal belum berape sgt hasilnye..aku pun masih belajar dari tutorial yang aku carik sendiri kan internet..
kadang kadang wat eksperimen sendiri..
Tapi tak kisah apa orang cakap..juz nak puas kan ati kan!!!haha

5 kritikan dan umpatan:

Anonymous said...

wah..boleh jadi photo editor yang bjaya.. its look nice.. hehe.. btw.. smua gmbr gurl sjer yang diedit ne.. mesti koleksi gf dia ne.. haha..
pssst..juz kidding.. hoho..

rasmoissalle said...

Mana tak Cik Zahora..tu saja la customer yg request nk edit gambar!!!(xlaku ker??)hhehe..kira nak testing dulu la...haha

Eyzamiel said...

bestnyer..kak eyza pun teringin nak blajar photoshop ni.... tp x tau nak blajar kat mane..bukan aper....nak edit gambar sendirik jer.... leh la buat header blog cantik2...hi..hi....

rasmoissalle said...

Yup kak eyza..memang best sangat!! patut la ramai jurugambar pro guna software ni.!!!

Tol tol,is pun mula mula mmg niat nk edit gmbar sndiri je,suka suka..pi adak gk kwn suruh edit..tu pasal tolong.dalam pada tue nk asah skill gak(selam smbil minum air!!)

Anonymous said...

pergh... minat photoshop gak ye...smart2...^_^