06 May 2009

Gateway TO Pulau Bruit Part 2

sekali lagi wat entri berkaitan ngan trip kat pulau Bruit..mesti ada pengunjung setia(ada ker???ntah la!!!hehe!!) yang tertanya tanya kenapa suka cita pasal tuh...Aku bukan ape...bagi aku la..tak tau lak orang lain....Aku orang tempatan kat area Matu Daro ni kan,tau le betape susahnya nak gi kawasan pulau Bruit ni dulu..jadi,bile sekarang ni dah senang berbuat sedemikian dan dah ada peluang nak menjelajah kat situ,rasa cam mimpi lak...

Aku ada ramai kawan sekolah aku dulu yang asal dari kawasan pulau...
Ada gak mereka cerita kepayahan mereka nak sampai ke rumah dari kawasan sekolah kami kat SMK Oya time waktu balik kampung ketika cuti sekolah... Aku masih ingat,tiba jer ari JUmaat(esok nyer mula cuti) mereka happy sangat dan kalau boleh nak balik secepat yang mungkin..mana tak nyer,takut lak kalu tak dapat catch up bot ke kawasan pulau.Contohnya bagi yang tinggal kat Kpg Bruit,Kpg Betanak,Kpg Penyibong dan sebagainya..

Kawan aku cakap,bagi yang tinggal kat area Kpg Betanak tu,terpaksa tidur dalam bot malam Jumaat tuh kalu lambat...coz kata nya lama gak la trip to their village tuh...kesian gak kadangkala dengar cita meka..nasib baik aku tak camtuh..umah dekat,tapi tak le dekat sangat ngan skolah coz skolah kat Oya..boleh la balik naik keta, sampai Matu dalam masa sejam setengah.

Bawah nih antara pic yang aku tak sempat upload ari tuh...Aku,makcik ku,adik ku ngan sepupuku yang pegi...Tapi lambat la kitorang pegi..dalam kol 1 camtuh...Siot sangat ari tuh..stesen minyak tak bukak la..terpaksa la beli minyak keta kat penjual tepi jalan yang jual minyak dalm botol.Lambat wooo!!!! then sampai jer kat area feri tuh..feri dah jalan lak..uuurrggggghhhh!!!! aku tau memang tak sempat!! tapi feri tuh belum jauh lagi..masih boleh turn back,pi pemandu feri tuh tak turn back!!!geram sangat!!!Bukan tak nak pegi awal...pi MIGRAIN aku datang attack pagi tuh...rosak sangat plan..nasib baek dah feeling ok dalm kol 12 tuh..kalu tak silap...we all gi ari sabtu lepas... terpaksa la tunggu feri sampai dari seberang lak...penat gak tunggu..lama sangat!!!!dalam sejam gak lah!!! memang agak dah tak kan sempat masuk area hujung pulau tuh...

Then sampai jer feri....ramai gak orang balik dari seberang...mereka kata dah pegi pagi dah...jadi kami pun hendak tak hendak masuk jer lah...Naik feri tuh bukan ape,memang la tak sempat nak naik ke darat pi sepupu ku tuh ngan adik aku first time gi situ,jadi niat nay nak puas kan hati jer, bawak le mereka tengok tengok...my plan nak naik feri jer gi seberang then pusing balik tanpa perlu naik darat..
hehe...nasib tak ramai orang coz kami naik 4 last session 4 ari tuh...Dapat la pusing kereta trus dalam feri tuh (feri besar wooo!!!cam padang bola!!)

Enjoy la pemandangan alam yang luas terbentang...angin pun bessshh sangat... actually kawasan situ nak dekat ngan kuala la kira nya...luas...
Tak sangka gak aku kat situ rupe rupe nya ada gak dolphin!!!first time nampak..ingatkan kat situ kaya ngan ikan terubok je... memang menari la experience ari tuh...

Then sampai jer seberang..ramai yang dah tunggu...banyak tol motor dan keta masuk..hampir penuh gak la feri...Masa aku balik dari restroom,tibe tibe dengar lak orang panggil aku..ingatkan sape..rupe rupe nya kawan aku Mr Firdaus yang panggil..dia ngan geng geng motornya dah pegi dari pagi tadi..kitorang pun berbual la kat area atas tuh...tanya la dia pegi jelajah area mana...katanya belum sampai lagi mereka kat tapak feri kedua yang menghubungkan area pulau ke feri Teluk Gelam(kalu tak silap la) Lepas feri kedua ni la baru kita leh gi Tanjung Manis then seterunya Sarikei... Nasib baik ada Firdaus ni..ada gak teman berborak...tanya gak la perkembangan ex-skul aku tuh..Banyak lak perkara yang berlaku katanya..malas le nak cita sini..hehe...xpe kan???!!!!

Bagi aku la..memang ada peluang utk echo-tourism kat area tuh..tambahan lak..kat hujung pulau bruit nih yang paling dekat ngan open sea ni khabarnya akan dibangunkan santuary burung.Bagi sesape yang tak tau,Pulau Bruit ni...especially kat kawasan yang aku maksudkan tu adalah antara kawasan atau spot persinggahan burung antarabangsa!!!
( dapat la jumpa burung omputih ,burung eropah ker,hiks!!!)

Kalu hemisfera utara mengalami musim sejuk.... mereka tuh akan berhijrah ke sini,sebelum meneruskan perjalanan ke hemisfera selatan dan sebaliknya..ibaratnya cuti cuti Malaysia la burung burung itu!!!!
Ada antara gambar ni aku ambik dari blog lain coz memory hp adik aku tak cukup ari tuh(ambik pic guna cameraphone je)...kredit untuk - http://sabre2008.blogspot.com/(siap full address lagik!!!)



Keta we all yang putih tu...KANCIL jer..hehe..janji dapat pegi...


feri dah datang!!!


Dari bilik kawalan feri..


Opocot..apasal abang nih tunjok bontot kat kiter!!!
tak senonoh!!!hehe....


Nice kan tempat duduk nya!!!Boleh tampung ramai orang dalam sekali trip...


Gambar ambik dri blog orang lain..hehe..juz nak tunjuk kan saiz dan keadaan feri tuh








Bye bye feri!!!!!!

End of our beautiful trip...belum abis lagi tuhhh....then kitaorang pun jelajah area Tanjung Jol dan Kpg Nangar....Akhir skali..the last pitstop we all adalah Kuala Matu...besshh nya dapat tengok matahari terbenam kat pantai Kuala Matu... ramai gak la orang main bola petang petang tuh... nice view tapi tak da la pic yang diambil due to the lack of memory hp adik aku!!!!!tapi xpe...nanti aku snap gambar buat tatapan kalian..dalam future entry!!! of coz la keindahan pemandangan petang di Kuala Matu!!!! Chow bella!!!!

2 kritikan dan umpatan:

Cik Hani yang Baik said...

alo....dah bersambung gun ck kah pulau bruit...mun dreb kungan ck to daro lepaskah pebak pulau bruit??

just curious..adak kenah, mei perlulah emlalui jalan mukah yg teruk itu...
respond ya...

rasmoissalle said...

MENGAH LA DEWICINTA...

KO BRUK TAO GAK MASA MELAH LAU DUN
...