22 February 2017

Kampong Sekaan Besar Melanau's Wedding Dais.

Salam

Berhabuk gitu blog ini..haha...punya pemalas tuannya nak update apa apa .. tak macam zaman UMS dulu. Rajin nau nau !! ni asyik update FB dan IG je!!!

Ni gambar last year sebenarnya. Gambar majlis bersanding sepupu saya. Pelamin ni hasil ilham saya dan ibu saya dibantu oleh adik saya serta ahli keluarga yang lain. Baru nak belanja dalam BLOG.

Simple je. Tak sarat sangat dengan bunga bungaan dan aksesori pelamin lain. Bajet rendah katanya. Semuanya barang sendiri. Milik keluarga pengantin, kerusi sewa dan bunga bunga pinjam yang dipinjam dari beberapa sanak saudara.

Sekarang saya dan ibu dah buat servis dekor pelamin dan beberapa servis perkahwinan lain seperti deko bilik pengantin dan hantaran. Juga boleh buat dekor untuk pelamin cukur jambul, tunang , dan dekor majlis majlis lain. Adala satu dua job. Belum dikenali lagi dan diketahui ramai lagi kami buat servis dekor pelamin ni.


Jangan malu malu dan segan segan tau nak cuba servis dekor pelamin saya. Terbaik buat hari bahagia anda. Saya ni banyak idea untuk pelamin. Tapi mungkin sebab orang belum kenal dan percaya lagi kebolehan saya dan ibu saya menghias pelamin. Walhal keluarga saya dah lama tolong orang buat hantaran, pernah buat pelamin free dan menghias bilik pengantin. Kadang orang ni bila dah biasa tengok kita buat servis free macam tu, nak jugak free nya . Bila kita offer servis berbayar taknak pulak, dengan orang lain boleh pulak berbayar. 


Sekarang pun tengah top-up bunga untuk hiasan pelamin dan dekor majlis majlis lain. Bukan apa, walaupun tak buat pelamin kadang saya dan ibu saya dijemput buat hiasan untuk majlis lain macam ramah tamah Aidilfitri(hiasan pentas) dan macam Majlis Tilawah Al-Quran (paling latest). Jadi bila ada bunga ni dalam simpanan, senang... kalau takda bunga mana nak pinjam ? Terbaru, saya beli bunga orkid tiruan secara online. Terbayang dalam kepala buat design pelamin yang mengutamakan bunga orkid !!



 Gabungan bunga yang dipinjam dari sanak saudara dan koleksi keluarga pengantin


Memang mengimpikan buat pelamin dengan elemen tanglung kertas Jepun ni. Ni cadangan je sebenarnya. Tak sangka jadi pulak. Heheh!!! saya memang obses dengan tanglung kertas bulat ni.
Letak lampu dalam dan wallah!!!! siap!!! disebabkan tiada chandelier berkaki untuk light feature. makanya pakai tanglunglah.






salah satu aksesori dekor yang saya suka ialah pasu Roman ini. Pasu berkaki ini memang menjadi satu aksesori popular untuk dekorasi pelamin rumah.





Saya memang suka warna ungu. Nasib dalam simpanan saya ada bunga warna ungu ni. Warna bunga ungu menambahkan kesan 'regal' dan 'kecantikan misteri' untuk pelamin.





Satu lagi benda yang saya obses, KRISTAL atau kaca yang macam kristal. Terfikir idea ni setelah hari pertama pasang pelamin. Ambik je bandul kristal kaca ni kat chandelier rumah, letak tali tangsi dan gantung! Menambahkan effect mahal dipelamin.


Bilik pengantin

Simple je, macam wallpaper kan?

Sepupu saya dan suami...



0 kritikan dan umpatan: