21 May 2014

TEMPE : MY JAVANESE FAVOURITE FOOD

RESIPI TEMPE DENGAN IKAN BILIS

Suka makan tempe? Tempe dah terbukti makanan yang berkhasiat... aku bukan orang jawa, tapi tempe antara makanan Jawa yang aku suka.. aku makanan apa pon semua aku suka hahahh..

Kalau pegi je makan kat kafeteria kat Unimas,mesti cari yg ni. Aku yg jenis garing dan rangup tu. Yang agak agak gemuk dan basah tu tak minat sangat tp boleh lah kalau dah mengidam dan craving sangat!!
Try buat kat rumah gak. Dua kali dah semenjak kat rumah sewa dari 2012, tak pernah lagi beli tempe segar untuk buat masak sambal, tahun ni la first time try that "sambal" style tempe. 
Tak berapa nak rangup gorengannya..dont know why??? 
Kena potong nipis nipis kot???

Jadi,start last week cuba buat sendiri. Resepinya sbenarnya sama je buat sambal bilis dan kacang goreng yg mak dan mak cik aku slalu buat kat umah... Jadi, apply la that resepi. Cuma tambah tempe je...

RESEPI SAMBAL KERING IKAN BILIS TEMPE

Hambek kau.. ada orang buat sambal ni macam basah-basah pastu tempe tu gemok-gemok lembab gitu kan? pastu manissss semacam... oh tekak aku takleh... aku kureng sikit yang macam tu... aku suka nipis-nipis garing.. bila kunyah, krup krap krup krap.. rangup gitu.. ikan bilis pon kena beli yang kualiti sikit.. walaupon ko dah sambalkan tetap krup krap.. haaaa mcm tu aku suka ;)


So kalau kita mempunyai citarasa yang sama boleh diajarkan..

Bahan Goreng
1 paket tempe 
 ikan bilis (sebanyak mana yg anda suka)
kacang tanah goreng ( kalau nak letak la)

Bahan Tumbuk
3-4 biji bawang merah (nak pakai bawang besar pon boleh.. tapi pakai suku je)
3 biji bawang putih

1 senduk besar cili kering blend 
garam dan gula
1 senduk minyak masak
1 keping asam (pilihan anda,nak letak ke idak)

Cara-Cara
Potong tempe tu nipis-nipis.. janganlah nipis sampai pecah berderai.. agak-agak lah ye.. gaul ngan garam n kunyit sikit..pastu goreng tempe.. sampai garing.. then ikan bilis pulak... dah siap, letak tepi.

Panaskan minyak.. tumis bahan tumbuk dan masukkan cili kering blend.. masak hingga sebati.. api kecik je ok.. pastu masa tumis boleh letak garam dan gula.. garam tak perlu banyak sebab ikan bilis tu dah masin.. gula pon agak-agak.. siapa suka manis boleh letak gula banyak-banyak... aku letak gula just nak stabilkan rasa pedas tu je... gaul hingga cili betul-betul masak.. campak asam keping.. dah tu masukkan tempe dan bilis tadi.. gaul rata-rata... kalau agak-agak terlalu berminyak.. ko angkat letak kat tapis.. biar minyak tu tos.. 

Sekian.. mudah je kan masak ni sebenarnya? oh kalau aku, nanti dah siap aku amik asam keping tu aku buang.. hahaha.. sebab kalau lama-lama, kang masam sangat plak sambal aku ;) atau kalau jenis nak makan terus, takde nak simpan-simpan.. boleh gak korang masukkan kentang.. potong ala-ala wedges tu tapi nipis dan kecik-kecik... pon sodapppp!!! makan dengan nasi panas memang terangkat habaq hang... hahahahah... lagipon kalau korang nak travel senang.. atau korang bangsa pemalas gila.. boleh masak banyak-banyak.. pastu letak kat tupperware kemas-kemas.. boleh tahan 1 bulan kot hahahahah... asal lapar, bukak tupperware... lama-lama, mesti ko jadi bijak pandai.. kata makan tempe pandai kannnnnnnnnnnnn.... 
pemalas tapi bijak dimaafkan dik.. jangan pemalas tapi bodoh. hahah gurau je.. jangan marah!!! haha!!!

0 kritikan dan umpatan: